lørdag den 2. oktober 2010

Travl sommer

Jeg kan se jeg har forsømt min blog på det groveste denne sommer... det beklager jeg =D

Jeg har haft travlt med at være på vikingemarked og en masse middealddermarkeder.

Vikingemarked

Eftersom jeg skulle på vikingemarked på Læsø, så var jeg nødt til at sy en vikingeselekjole. Den var dog ikke så svær at sy, men jeg brugte mange dage på at finde en model jeg brød mig om.

Her kan I se hvordan den kom til at se ud.



Den mangler dog stadig at blive syet i mange kanter og jeg skal have syet mit brikvævet bånd bedre på.
Men kjolen var brugbar og det er jo det vigtigste.


Jeg mangler også at få lavet mig et bælte der kan bruges til vikingetøjet, samt en almindelig kjole og et par ordentlig sko.



Men det er jo heldigvis ting man altid kan gå i gang med at lave.




Plantefarvning

Jeg har også været igang med at plantefarve en del denne sommer.... det er virkelig fedt at se at planter giver farver på garn og stof.



Her har jeg farvet med birk i 3 dage, på vikingemarkedet på Læsø.

Nr. 1. til venstre er det første farvebad.
Nr. 2 - i midten, er andet farvebad, det kom i kobbergryden ca 1 døgn efter første nøgle kom i.
Nr. 3. til højre, er tredje farvebad og kom i dagen efter nr. 2, men fik ikke helt så lang tid som de andre.

Hvis man kommer gråt garn i et gult farvebad, så får man grønt garn ud af det - det synes jeg er fantastisk, for det er ikke så nemt at farve grønt udfra planter, selvom det godt kan lade sig gøre.





Nyt middelaldertøj

Efter at have leget med plantefarvning i løbet af sommeren, ville jeg gerne prøve at farve på stof.
Så jeg tog ned til Henrik og Charlotte fra http://www.jerntraaden.dk/ en weekend i starten af september, for at prøve at farve i min nye store dejlige kæmpe gryde på ca. 100 liter =D

Vi farvede både stof og garn i store mængder.

Vi farvede 4-5 meter lækker tynd råhvid uldstof, der fik en rigtig flot gul farve - den ligner ret meget den jeg farvede i sommers på Læsø (se billedet ovenover -nr. 1).

I andet farvebad og med lidt flere birkeblade, kom vi 4,5 meter grå vadmel, til mig.
Det er blevet til en rigtig lækker grøn farve, og der er allerede klippet i stoffet, for jeg bestemte mig for at jeg blev nødt til at lave en middelalder vinterkjole.


Jeg skal på Middelalderdage på Vitskøl Kloster (http://www.vitskolmiddelalderdage.dk/) i weekenden uge 41 og da det ligger tæt på vand, så plejer det at være ret køligt, og nogle gange også blæsende.

Så en ny kjole med lange ærmer synes jeg der skulle til. Og når jeg nu har plantefarvet stoffet, så skal kjolen jo også håndsyes ;) - det skulle den nu være alligevel....
Så det arbejder jeg på lige nu, der er jo også hele 14 dage til det marked, så stresser overhovedet ikke..... eller noget.
Arj, det er slet ikke så slemt som det lyder. For og bagstykke er syet sammen i ryggen og i siderne og alle 4 kiler er syet på. Ærmerne er klippet og syet sammen og skal lige have lagt sømme ned inden de kan syes på selve kjolen.


I morgen skal jeg have klippet belægning til halsudskæringen og ned foran, for der skal der syes snørehuller.

Derefter skal jeg have klippet ud til en slidkant til bunden af kjolen og så skal jeg igang med snørehullerne sådan, at det sidste der skal laves på kjolen bliver at få lagt sømme ned på kilerne, for kjolen kan godt bruges uden... i hvertfald for en kort bemærkning.

Til den nye kjole er jeg så også i samme ombæring ved at nålebinde en halsedisse, så jeg ikke får ondt i halsen af alt den kolde luft på halsen.

Den bliver selvfølgelig nålebundet i plantefarvet uldgarn hehe =D


Billeder af min kjole kommer senere - den skal jo lige være færdig først.
Så I må nok vente til jeg har været afsted på Vitskøl Kloster, så kan jeg nok få taget et par billeder af kjolen i brug... Måske over en af mine plantefarvningsgryder hehe...


Fortsat god weekend derude!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar