tirsdag den 15. september 2009

Mit første forsøg udi plantefarvning

Jeg har lige været en uge i sommerhus med forældrene.

Min mor og jeg har længe haft lyst til at prøve at plantefarve, så det besluttede vi for at prøve denne uge.

Jeg læste et sted at man kan bruge eddike til at bejdse med, så det prøvede vi.

I alt ville vi farve 4 dukker garn. 2 store råhvide, 1 kridhvid og 1 lyserød.

Her ses garnet mens det suger eddike til sig:
















Vi samlede en blandet omgang fra skoven, blandt andet fyr-nåle, grankogler, lav, bark med mere.

Blandingen efter vi har siet farvesuppen fra, ser sådan ud:















Selve farvesuppen har jeg også taget et billede af, det så sådan ud:















Og så har jeg smidt de 2 store nøgler op i et af vores grantræer, for at tørre:















Jeg fandt et lyserødt og et hvidt nøgle frem, så man kan se farverne før og efter:

2 kommentarer:

  1. Det ser da ud til at det har taget noget farve. Det som kunne have været spændende var om du havde puttet et bundt alunbedjset garn med samtidig for at se om der var forskel på eddike og alun. Men syntes det ser flot ud, særligt den lyserøde ahr fået en fed gløs!

    SvarSlet
  2. Ja, men har ikke prøvet at alunbejdse før, så det må blive næste gang, at jeg prøver med både eddike og alun.
    Men ja, det lyserøde er blevet rigtig fedt - sådan gammelrosa agtigt.

    SvarSlet