tirsdag den 4. maj 2010

Er gurkemeje lysægte på uldgarn?

Nu er det ved at være et godt stykke tid siden jeg farvede med gurkemeje første gang, og jeg har haft det med forskellige steder.

Nogle steder har det været udsat for sol, andre gange har det bare været indenfor.

Men uden bejdse er det i hvertfald IKKE lysægte =( desværre.
Farven holder fint inde i midten, men udenpå falmer den meget.

Jeg har en plan om at jeg vil prøve at alunbejdse her næste weekend og så prøve at farve med gurkemeje igen, for at se om det bliver mere lysægte på den måde.
Hvis ikke, så er den ged vist barberet, desværre =(

Jeg smider nogle billeder ind af garnet hvor man tydeligt kan se farveforskellen, senere.

2 kommentarer:

  1. Inspireret af din gurkemeje farvning, farvede jeg et lille stykke uldstof i sidste uge. Vaskede det på 40 grader i vaskemaskinen, og der holdt farven fint. Men efter at have ligget i vindueskarmen i en uges tid, er farven falmet helt utroligt, og blevet meget kedelig. Det er ærgeligt for gurkemejen giver en smuk, varm solgul farve.
    Jeg venter spændt på resultatet af dit forsøg med alun bejdsningen:-)
    /Lykke

    SvarSlet
  2. Lækkert det virkede til at starte på, men trist at den mistede farven =(

    Jeg blev også noget så skuffet da jeg opdagede at farven falmer, for de var så fine til at starte med.

    SvarSlet